Founding Fathers Crown Uitzendgroep

Vlnr: Koos den Otter, Wim van den Westelaken en Arno van de Ven

In gesprek met de mannen van het eerste uur en oprichters van Crown Uitzendgroep: Koos den Otter, Wim van den Westelaken en Arno van de Ven.

Hoe is Crown Uitzendgroep ontstaan?

“Crown is gestart als een toevoeging aan Vetipak. Om aan de vraag naar personeel te kunnen voldoen, hebben wij er toen voor gekozen een eigen uitzendbureau te beginnen.  Wij hebben in het begin nooit de intentie gehad om meerdere vestigingen te openen of groter te worden, maar puur om de groei van Vetipak te kunnen faciliteren” begint Koos.

Waarom zijn jullie in Eindhoven gestart met jullie kantoor?

“We konden vrij snel en goedkoop, een volledig gemeubileerd kantoor huren en dat stond ons wel aan. En de toenmalige directeur kwam uit Eindhoven, dus viel alles op zijn plek” zegt Wim. “We hebben nooit de behoefte gehad om in een andere branche te beginnen zoals in de techniek of iets dergelijks. Daar hadden we de kennis niet van en hier waren we gewoon goed in!”

Jullie zitten inmiddels alweer een aantal jaren in Veghel, naast Vetipak. Wat is de reden om in Veghel te huisvesten met het kantoor?

“Omdat het gros van de medewerkers bij Vetipak in Veghel werkte. Als er iets was, moesten ze naar Eindhoven rijden. Nu kunnen ze vanaf de fabriek eenvoudig binnenlopen

en een vraag stellen.” Koos vult aan: “Ook voor het vaste vragenuurtje zijn we nu veel beter bereikbaar. Daarnaast hebben we nog steeds veel spontane aanloop van mensen die zich in willen schrijven om voor ons te gaan werken. Dat is uniek, mede omdat je bij ons altijd binnen kan lopen, met welke vraag dan ook. We hebben inmiddels dan ook naam en faam verworven in de regio.”

Is er veel veranderd sinds de oprichting?

Koos vervolgt: “Toen wij net begonnen, was er nog niet zoveel vraag naar productie en logistiek medewerkers. Dat resulteerde in veel tijdelijke inzet, soms voor een paar dagen of enkele weken. Het verloop van personeel was erg hoog maar al snel hadden we door; als je zekerheid wil, dan moet je de mensen aan je binden. Vaste contracten, opleidingen aanbieden, meedenken over huisvesting, ga zo maar door. Zekerheid werkt twee kanten uit, richting de medewerker maar ook richting de klant.”

“De markt is veranderd. Er zijn inmiddels veel meer concurrenten bijgekomen maar ook de klant is veranderd. Deze verlangt ook meer zekerheid en kwaliteit. In het verleden konden wij soms medewerkers inzetten voor een aantal dagen” laat Wim weten. “Maar inmiddels wenst de klant, maar ook de medewerker, een bepaald niveau van zekerheid qua inzet. En daar moeten wij als uitzendgroep op inspelen. Dus als je het zo bekijkt, is er in tien jaar tijd een hoop veranderd!”

“Eerst lagen de verdiensten van de voornamelijk Poolse medewerkers in Nederland, maar woonden ze nog steeds in Polen. Nu de lijnen met Polen veel korter zijn geworden, vestigen steeds meer gezinnen zich hier definitief in Nederland. Dus werken onze medewerkers nu langduriger bij ons” sluit Wim af.

Vanwaar de naam Crown?

Koos: “We hebben een keer samen gezeten, met de toenmalige directeur Ronald. Tijdens een creatieve sessie kwam eruit dat wij iets extra’s willen doen. Wij willen graag ‘de kroon op het werk’ zijn.” “En zo is de naam ontstaan” valt Arno bij. “We moesten nog wel even opletten want destijds was er ook een bedrijf dat Crown heette, maar dat was een koninklijk bedrijf. Uiteindelijk is de naam gebleven en is inmiddels een begrip geworden.”

Hebben jullie nog een leuke anekdote over de beginperiode?

Arno begint: “We hadden een medewerker aan een lijn werken en die sprak ook goed Engels. Op een gegeven moment moest er voor die lijn een werkinstructie gemaakt worden en alles moest vertaald worden in het Pools. Maar ook een gebruiksaanwijzing was gewenst dus maakte hij er ook een tekening bij. Na een maand zat deze man op de pc tekeningen te maken. Bleek dat hij een hoogopgeleide ingenieur was! Die heeft ons uiteindelijk nog een jaar lang meegeholpen machines te bouwen en te tekenen.”

Hebben jullie een bepaalde signatuur achtergelaten in de organisatie?

“In het verleden was het veel meer ‘ons kent ons’ en werkte iemand voor ons, dan kwamen de rest van zijn familieleden ook al vrij snel voor ons werken. Tegenwoordig is dat veel minder en kiezen werknemers veel bewuster een werkgever of uitzendbureau. Dan moet je als uitzendorganisatie echt iets te bieden hebben en dat hebben wij wel degelijk!” zegt Koos.

“Vroeger ging het om mensen en dat gaat het nog steeds. Wij behandelen onze mensen zoals wij zelf ook behandeld willen worden. Wij zetten de mens voorop en dat is het allerbelangrijkste. Geen rare fratsen of andere zaken; dat is wie wij zijn” stelt Arno.

Overzicht