Value added logistics – toegevoegde waarde door de logistiek dienstverlener

Met groeiende organisaties, grensoverschrijdende markten en dynamische assortimenten brengt het verzorgen van logistiek van verschillende producten vandaag de dag grote uitdagingen met zich mee. Value added logistics is tegenwoordig dan ook niet meer weg te denken in de huidige markt. Maar wat is het precies? En hoe ga je hier als organisatie – én met de mensen binnen de organisatie – op een slimme manier mee om? Syncreon is zo’n speler in de markt die als geen ander bezig is met value added logistics. Ken Barry licht toe.

 

 

Value added logistics

Value added logistics, ofwel toegevoegde waarde die geleverd wordt door een logistiek dienstverlener is niet te vangen in één type vaste werkzaamheden. Het kan namelijk verkregen worden door het verrichten van fysieke handelingen, zoals bijvoorbeeld goederenontvangst, -opslag of -beheer, transport en retourafwikkeling. Tegelijkertijd kan het ook gerealiseerd worden door zogenaamde informatieve handelingen, zoals kwaliteitscontroles, het monitoren van goederenstromen, klantenservice en advies. Kortom: value added logistics is een veelzijdig pakket aan diensten, dat vaak per klant specifiek afgestemd wordt. Dat geldt ook voor Syncreon.

Syncreon

Syncreon levert op maat gemaakte, vooruitstrevende en schaalbare oplossingen voor wereldwijde auto- en technologiemerken zoals Jaguar, Land Rover, Harley Davidson, BMW, Dell, Xerox en Canon. Hiervoor leveren zij oplossingen die zich net zo snel aanpassen als de industrie en markt evolueren. Al meer dan 60 jaar levert Syncreon unieke en innovatieve expertise in zowel fysieke als informatieve functies. Van een sterk geïntegreerd magazijnbeheer, inbound naar productie en reverse en reparatie tot exportverpakkingen, after-market-services, fulfilment-services en transport. Dat doen zij met meer dan 14.000 medewerkers, die op meer dan 100 locaties over de hele wereld werken. En één daarvan is Tilburg.

Maatwerk

“Syncreon heeft hele diverse klanten met allemaal een eigen dynamiek en cultuur. De value added logistics die zij per klant leveren is daarmee altijd verschillend. Bij de ene klant is er sprake van een uitgebreid pakket aan diensten, bij de ander zijn het meer de fysieke functies die worden verzorgd. Het werkt bijna letterlijk zoals een menukaart; klanten kiezen zelf welke diensten of pakketten ze afnemen”, aldus Ken Barry. Maar altijd geldt, dat Syncreon streeft naar langdurige samenwerkingen door zich te concentreren op de individuele behoeften. Het resultaat: op maat gemaakte oplossingen, waarbij Syncreon de dienstverlening voortdurend aan kan passen op de markt, organisatie en omstandigheden van de klant. Hierdoor beweegt zij altijd mee en kan zij adviseren als expert. Dat Syncreon daarbij graag werkt met opdrachtgevers die uitdagend zijn en een supply chain hebben die constant evolueert, blijkt wel uit het klantenbestand.

Slim werken

Value added logistics aanbieden zoals Syncreon doet vraagt dan ook om een andere benadering. Hard werken is niet meer genoeg, het gaat veel meer om slim werken. Jochem Vullings: “Opdrachtgevers focussen zich tegenwoordig veel meer op het verbeteren van prestaties en resultaten in een specifieke regio en tegelijkertijd op het verlagen van de totale kosten, zodat ze toch wendbaar en flexibel genoeg kunnen zijn om op marktveranderingen te reageren. Dat vraagt dus van een partner zoals Syncreon ook een veel flexibelere en agile manier van werken. Een recent voorbeeld: toen Corona uitbrak heeft Syncreon bewezen flexibel en wendbaar te zijn en nauw samen te werken met klanten, om zo op maat gemaakte oplossingen te kunnen blijven bieden voor nieuwe problemen.”

Toegevoegde waarde

Waarom klanten bij Syncreon uitkomen? Los van het pakket aan diensten dat wordt aangeboden, heeft dat met meer dingen te maken. Syncreon staat voor uitstekende operationele uitvoering en continue verbetering, waarbij ervaring, kwaliteit en expertise een grote rol spelen. Hierdoor kunnen klanten rekenen op bekwame teams die hen ondersteunen te groeien en te ontwikkelen in lijn met de markt.

Syncreon en Crown

In 2020 startte Syncreon de samenwerking met Crown en sindsdien is Crown één van de vaste partners geworden voor de vestigingen Tilburg en Waalwijk. Crown levert aan Syncreon bekwame operators van hoge kwaliteit, zoals orderverzamelaars, technische operators en MHE-operators.

Zeker ten tijde van Corona in 2020 heeft Crown bewezen een professionele partner te zijn, door te laten zien dat ze betrouwbare en bekwame operators op het juiste moment en op de juiste plaats kunnen plaatsen. Doordat de cultuur van Syncreon als bedrijf en de processen binnen Syncreon perfect begrepen worden, wordt aan alle eisen voldaan. En zo kan Syncreon weer voldoen aan de eisen van klanten.

“Daarbij kunnen situaties soms vragen om snel te schakelen. Met Crown kan dat. Crown is voor ons een betrouwbare partner en kan snel reageren als dat gevraagd wordt. Die flexibiliteit stelt ons in staat om op en neer te schalen wanneer dat nodig is, wat ons helpt om continuïteit te bieden voor onze klanten. Vooral in de huidige Corona-situatie.”, aldus Jochem Vullings.

Corona

Dat Corona overal voor uitdagingen zorgt is duidelijk. Zo ook bij Syncreon. Leo Groeneveld: “Door Corona begonnen mensen steeds meer vanuit huis te werken, wat niet alleen heeft geleid tot toenemende eisen in ons bedrijf, maar tot een anders ingerichte toeleveringsketen. Overmatige pieken in onze inkomende en uitgaande stromen zijn tegenwoordig niet ongebruikelijk. Ook zien we een toename van ons ziekteverzuim vanwege Corona en mensen die in quarantaine moeten. Crown heeft laten zien een proactieve partner te zijn en ondersteunt ons ook bij het bieden van kortetermijnoplossingen zoals tijdelijke vervangingen.”

Toekomst

Hoe de markt zich verder zal ontwikkelen is – zeker door Corona – nog lastig te voorspellen. Maar de geluiden zijn positief en Syncreon verwacht verder te groeien. Leo Groeneveld: “Het zal zeker dynamisch blijven en de eisen van klanten zullen waarschijnlijk ook blijven toenemen. Voor ons is het dus belangrijk dat we kunnen blijven evolueren en opereren in lijn met de wensen van onze klanten en de markt. Crown speelt daar een belangrijke rol in, dus we zullen onze samenwerking ongetwijfeld uit gaan breiden in 2021!”

Overzicht